در پی عدم تصویب تدریس زبان مادری در مدارس، فرنام سردبیر پایگاه خبری سرداش در گفتگویی اختصاصی با دکتر شهرام دبیری، معاون پارلمانی رئیسجمهور، به تحلیل ابعاد این موضوع پرداخت. دبیری در این گفتوگو ضمن روشنسازی مواضع دولت، بر لزوم همافزایی بیشتر میان دولت و مجلس تأکید کرد و از نهایی شدن طرحها در مجلس بهرغم مخالفت دولت دفاع کرد.
دکتر دبیری در پاسخ به سوالات خبرنگار سرداش درباره اظهارات نماینده دولت که بهطور مستقل نظر خود را در خصوص این طرح اعلام کرده بود، گفت: “نظر شخصی نماینده دولت نمیتواند به عنوان موضع رسمی دولت مطرح شود. اینگونه مسائل باید در چارچوب هماهنگیهای بین نهادهای دولتی بررسی شود.” این توضیح دبیری به وضوح نشان داد که دولت همواره از تدریس زبانهای مادری در مدارس حمایت کرده و این امر همواره جزو اولویتهای رئیسجمهور بوده است.
وی به نکته مهم دیگری اشاره کرد که در تحلیل این موضوع قابل توجه است. دبیری گفت: “در فرآیند تصویب طرحها و لایحهها، دولت ممکن است مخالفتهایی با برخی مسائل داشته باشد، اما این به معنای مخالفت با روند قانونگذاری نیست. بارها در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، طرحهایی در مجلس تصویب شده که دولت با آنها مخالف بوده، اما نمایندگان مجلس بر اساس نظرات مردم و نیازهای اجتماعی به تصویب آنها پرداختهاند.”
دکتر دبیری همچنین از نمایندگان مجلس خواست که در مواجهه با مسائل حساس، به مصالح عمومی و هماهنگی بین نهادهای مختلف توجه ویژهای داشته باشند و از بزرگنمایی اختلافات احتمالی میان دولت و مجلس خودداری کنند. “اگر هم نظراتی در تضاد با یکدیگر وجود داشته باشد، نباید این اختلافات به شکافهای عمیق سیاسی تبدیل شود. دولت همواره آماده همکاری با مجلس است تا طرحهای مفید و مؤثر به تصویب برسند.”
این اظهارات در واقع بر اهمیت فرآیند تعامل و همکاری میان دولت و مجلس تأکید دارد و نشان میدهد که در مسائل کلیدی مانند تدریس زبان مادری، باید از هرگونه تنش و اختلافنظرهای داخلی پرهیز شده و برای رسیدن به توافقهای مشترک تلاش شود.
در نهایت، دبیری با اشاره به ضرورت همصدایی در تصمیمگیریها و همکاری بیشتر میان نهادهای مختلف، از نمایندگان خواست تا در تصویب لایحهها و طرحها، به نیازها و مطالبات عمومی توجه کنند. این موضع نشاندهنده رویکرد دولت در مسیر همافزایی و هماهنگی است که میتواند به تصویب سریعتر طرحهایی که به نفع مردم است، کمک کند.
پایگاه خبری سرداش در این گفتوگو تلاش کرد تا ابعاد مختلف این موضوع را روشن کند و از آنجا که دولت همواره حمایت خود از تدریس زبانهای مادری را اعلام کرده، نشان دادن برخی تفاوتهای موجود در فرآیند تصمیمگیریهای داخلی، میتواند به درک بهتر وضعیت موجود کمک کند.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید